Trevi-kút magyar módra

matyas_vs_trevi.jpgStróbl Alajos szoborcsoportjában a képzőművészet és az irodalom egyszerre van jelen. A Hunyadi Mátyást vadászat közben ábrázoló bronzalkotást feltételezhetően Vörösmarty Mihály Szép Ilonka című költeménye ihlette, a költőt pedig nyilván a monda, mely szerint a közrendű lány nem tudván, hogy valójában a királlyal találkozott, egy vadászaton beleszeret Mátyásba.

A leányka híven és hivebben
Bámulá a lelkes idegent.
»Vajh ki ő, és merre van hazája? «
Gondolá, de nem mondotta szája.

»Téged is, te erdők szép virága,
Üdvözölve tisztel e pohár!
Hozzon isten egykor fel Budába;
Ősz apáddal a vadász elvár;
Fenn lakozva a magas Budában
Leltek engem Mátyás udvarában.«

Szól s bucsúzik a vadász, rivalva
Inti őt a kürthang: menni kell.
Semmi szóra, semmi biztatásra
Nem maradhat vendéglőivel.
»Emlekezzél visszatérni hozzánk,
Jó vadász, ha meg nem látogatnánk.«

Mond szerényen szép Ilonka, állván
A kis csarnok végső lépcsején,
S homlokán az ifju megcsókolván,
Útnak indúl a hold éjjelén.
S csendes a ház, ah de nincs nyugalma:
Fölveré azt szerelem hatalma.”

/Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka/

Stróbl 1904-ben elkészült műve a királyi palota egykori temploma, a Szent Zsigmond kápolna hátsó falán kapott helyet. Mátyás nem hős hadvezérként, hanem vadászként való ábrázolása egyértelmű szembefordulás a kor historizáló tendenciájával. Az udvari vadászatot megelevenítő szoborcsoport szereplői: a király maga, egy elejtett szarvasbika, a falkanagy és a hozzá tartozó három vadászeb, egy a vadászat végét kürtön hírül adó csatlós, Galeotto Marzió, Mátyás udvarának olasz költője, történetírója egy vadászsólyom és egy kutya társaságában, valamint Szép Ilonka, illetve egy általa oltalmazott őz.

efzq9ef.jpg

Magyar huszárok Mátyás kútja előtt. (1916. december 30., IV. Károly koronázási szertartása.)

„Szól s iramlik, s mint az őz futása,
Könnyü s játszi a lány illanása.”

/Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka/

A három vadászkopó közül a középső a II. világháború alatt odalett, tökéletes mását Grantner Jenő készítette.

A szoborcsoport megjelenése egyébként a világot járt embert meglehetősen emlékezteti a római Trevi-kútra. Nem véletlen hát, hogy a Várba visszatérni kívánók szorgosan dobálják a pénzérméket a kút vizébe.

Forrás:
Prohászka László: Budavári Szoborkalauz, Zrínyi, 1990.