Hegymenet, avagy a 16-os buszok sztorija

Mostanában sok szó esik vári közlekedésről. A május 15-től kitiltott turistabuszokról éppúgy, mint a 30 éve újra induló Siklóról. Közben liftek épültek és épülnek, és a haladáshoz tartozik, hogy a Várba közlekedő 16-os buszok ugyancsak modernebbek lettek. Az első járat 87 éve indult.

16-os_busz_hunyadi2.jpg

A rómaiakon és az etruszkokon át a középkori posztókereskedőkig, kofákig az idők során minden halandó gyalog vagy lóháton jutott fel a tengerszinttől számítva 175 méter magasságig nyúló Várhegyre. A sík budai részekhez képest 70 méteres szintkülönbség leküzdésére sokáig nem volt más lehetőség. Az ötlet, hogy buszok kössék össze a főváros síkságból kiemelkedő negyedét a várossal, 1928-ban fogalmazódott meg. Az első járat 1929. október 19-én hagyta el a Ferenc József (ma Széchenyi) teret, és érkezett meg a budai Dékány (Dékán) utcába a Lánchíd, Budai Vár, Ostrom utca, Széna tér vonalon haladva. Az útvonala többször változott, a ’30-as évek végétől a Vörösmarty térről indult a járat, és munkába állították 16A jelzésű testvérét is, amely a Bécsi kapuig szállította az utasokat.

A várba közlekedő buszok története sem különbözik a Várétól. Kanyargós, kacskaringós, akárcsak a felfele vezető Palota út. A második világháború első éveiben például több alkalommal szünetelt a tömegközlekedés, ugyanis a buszokat a katonaság foglalta le. Teljes leállás volt 1944 és 1948 között, a háború pusztításai, a romok eltakarítása, az újjáépítés üzemszünetre kényszerítette a várba menő buszokat. Az utasok szállítása 1948. május 3-án indult újra, a Széll Kálmán tér és a Budai Vár között. Az ötvenes évek második felében a József nádor térig, 1964-től a Március 15-e térig jártak a járatok, hogy aztán 1972. december 23-ától érkezzenek mostani végállomásukra, az Erzsébet (akkor még Engels) térre.

A hetvenes évektől Ikarusok, 211-esek majd 260-asok kaptattak fel a meredek utakon, aztán a rendszerváltozás környékén megjelentek a Volkswagen felépítményű midibuszok. A színes flotta legújabb tagja a török ATAK midibuszok, a fejlesztésről szóló szerződést tavaly márciusban írta alá az I. kerület és a BKK.

A kép forrása: egyker.blog.hu - Nagy Zsolt Levente gyűjteménye